AMD نسخه دمو از رابط گرافیکی DirectX Raytracing مایکروسافت را منتشر کرد

AMD نسخه ی پیش نمایش اجرای DirectX Raytracing مایکروسافت را روی معماری گرافیکی جدید RDNA 2 منتشر کرد.

به گزارش گروه فناوری ایمان نیوز، AMD نخستین نسخه ی دمو DirectX Raytracing مایکروسافت را منتشر کرد. در این نسخه ی پیش نمایش، رابط گرافیکی یادشده روی معماری گرافیکی جدید RDNA 2 اجرا می شود. ویدئوی منتشرشده، انتظار کاربران از جلوه هایی را به تصویر می کشد که با روش رهگیری پرتو (Raytracing) در معماری گرافیکی جدید AMD ایجاد خواهد شد. معماری RDNA 2 وظیفه ی قدرت دهی به کارت های گرافیک رادئون RX از خانواده ی Navi 2x و کنسول های جدید ایکس باکس Series X مایکروسافت و پلی استیشن 5 سونی را برعهده دارد.

مقاله های مرتبط:

  • مایکروسافت در سرفیس بوک 3 از پردازنده های AMD Zen 2 و رادئون Navi استفاده می کند
  • پشتیبانی از رهگیری پرتو مبتنی بر Nvidia RTX به Vulkan API افزوده شد

چند روز پیش، مایکروسافت از جدیدترین رابط برنامه نویسی DirectX 12 Ultimate رونمایی کرد؛ رابط گرافیکی که با فناوری هایی همچون رهگیری پرتو، سایه زنی با نرخ متغیر، سایه زن های مش و Sampler Feedback همراه است و از پلتفرم های حال حاضر و آینده شامل سری جی فورس RTX انویدیا، AMD RDNA 2 و کنسول های جدید سری ایکس باکس Series X مایکروسافت پشتیبانی می کند. سایه زنی، به تجسم درک عمق در مدل های سه بعدی یا تغییر سطح تاریکی اشاره دارد.

سایه زن های مش، با تغییر سطح تاریکی در رئوس و لبه ها و جلوه های اشکال سه بعدی، به تصاویر عمق می دهند. Sampler Feedback نیز، ویژگی برای ثبت وضبط اطلاعات نمونه ی بافت و مکان جلوه های سه بعدی است. مدیر برنامه ی گروه گرافیک مایکروسافت، برایان لنگلی، در این رابطه می گوید:

مایکروسافت و AMD همکاری تنگاتنگی روی توسعه ی مجموعه ویژگی های DirectX 12 Ultimate داشته اند تا اطمینان حاصل شود [این رابط گرافیکی] تجربه ی بی نظیری را همراه با معماری AMD RDNA 2 ایجاد می کند.

ویدئوی یادشده که AMD آن را آپلود کرده، روی رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل در ۶۰ فریم برثانیه تنظیم شده است؛ ولی به نظر می رسد نرخ فریم در صحنه های سینمایی ۳۰ فریم برثانیه است. بااین حال صحنه های مذکور آن قدر پیچیده هستند که به جای تعداد محدودی از عملکردهای بهینه شده با رهگیری پرتو در عناوین مدرن AAA، از سوژه هایی استفاده می کند که فناوری رهگیری پرتو روی آن ها اعمال شده است. هرچه در ویدئوی نمایشی آمده است، با تمامی جلوه های رهگیری شده با پرتو به صورت بی درنگ اجرا می شود.

AMD می گوید دلیل راندمان و عملکرد بهتر در بسیاری از جلوه های رهگیری شده، به روزرسانی نسخه ی ۱٫۱ از رابط گرافیکی DirectX Raytracing است و این ویدئوی نمایشی، تنها ذره ای از آن چیزی است که معماری گیمینگ RDNA 2 این شرکت به ارمغان خواهد آورد.

ویدئوی نمایشی که تیم قرمز منتشر کرده است، رباتی را به تصویر می کشد که در محیطی مربوط به آینده راه می رود. به نظر می رسد این ویدئو، متمرکز بر بازتاب ها و سایه هایی است که فناوری رهگیری پرتو روی آن ها اعمال شده است و ظاهری پر زرق برق دارد؛ ولی درعین حال، نمایشی زیبا از آن چیزی است که از فناوری رهگیری پرتو AMD انتظار می رود. این اولین باری نیست که پیش نمایشی از فناوری رهگیری پرتو، یک ربات را به تصویر می کشد. درواقع، انویدیا دو سال قبل ویدئوی پیش نمایشی با محیطی مشابه را منتشر کرده بود.

پیش تر AMD هنگام ارائه ی گزارش مالی خود اعلام کرده بود، کارت های گرافیک RDNA 2 دارای ویژگی سایه زنی با نرخ متغیر و رهگیری پرتو مبتنی بر سخت افزار هستند. AMD در معماری RDNA 2، دنباله روی انویدیا بوده است که پیش تر فناوری های مشابهی را روی کارت های گرافیک مبتنی بر معماری تورینگ، یعنی سری جی فورس RTX اعمال کرده بود. AMD قصد دارد با رونمایی قریب الوقوع کنسول های سونی و مایکروسافت، ویژگی های یادشده را با فریم ورک بهینه سازی های مخصوص خودش، برای پیاده سازی در عناوین بازی های جدید دراختیار توسعه دهندگان قرار دهد.

معاون ارشد گروه فناوری های رادئون AMD، دیوید وانگ، خاطرنشان کرده است که کارت های گرافیک RDNA2 شرکت AMD درحال حاضر نیز، نسخه ی دمو از رابط گرافیکی DirectX Raytracing 1.1 را با استفاده از فناوری رهگیری پرتو مبتنی بر سخت افزار اجرا می کنند. رویکرد AMD برای رهگیری پرتو، ارائه ی متدهای توسعه ی ساده و سازگار با سرعت بالا است؛ رویکردی که به لطف تلاش تعداد انبوهی از توسعه دهنگان کنسول های بازی، قطعا در این دستگاه ها امکان پذیر است.

همچنین، دیوید ادعا دارد راهکارهای AMD، عملکرد را با رابط گرافیکی سطح پایین تر افزایش می دهد. چنین قابلیتی بسیار هیجان انگیز است؛ زیرا هم اکنون فناوری رهگیری پرتو در سخت افزار کامپیوتر قدرت پردازشی بالایی را می طلبد. این ویژگی درعین حالی که واقعا جلوه های خوبی ایجاد می کند، مبادله ی عملکرد را چنان افزایش می دهد که فعال نگه داشتن همیشه ی آن امکان پذیر نیست. با استفاده از معماری مشترک و رابط گرافیکی DirectX Raytracing 1.1 مایکروسافت در کامپیوتر و کنسول ها، می توان شاهد عرضه ی حجم انبوهی از عناوین AAA برای هر دو پلتفرم در آینده ی نزدیک بود.

افزودن نظر