۵۴ بنای تاریخی به مزایده گذاشته می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، از مزایده برخی بنا‌های تاریخی خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، درباره مزایده برخی بناهای تاریخی، گفت: ما تا به امروز حدود ۹۷ بنای تاریخی را واگذار کردیم و در گام نهایی برای اولین بار در تاریخ حوزه میراث فرهنگی بنایی را با کاربری حمام متناسب با هویت اصلی اثر تعیین کاربری دادیم. امروز پرداختن به چنین کاربری هایی تا اندازه ای فراموش شده است. البته اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از بدنه دولت گام های خوبی برای پرداختن به این موضوع برداشته اند و ما هم از آن ها حمایت می کنیم.
میرزایی اظهار کرد: من در اینجا از تمامی فعالان حوزه میراث فرهنگی که دغدغه و راه حلی دارند و احساس می کنند رویه های موجود نیازمند نقد و بازنگری است، تقاضا می کنم ضمن اینکه در بازنگری و رفع اشکالات موجود و احتمالی به ما کمک می کنند، مجموعه صندوق را هم مجموعه متعلق به مردم بدانند.
او گفت: ۱۸ بنا از بنا هایی که در سال ۱۳۹۸ برای مزایده گذاشته شده بودند، واگذار شد و امیدواریم که بخش عمده ای از آن ها تا پایان سال به بهره برداری برسد. ۵۴ بنا را نیز برای واگذاری از طریق مزایده در دستور کار خود قرار داده ایم. امیدواریم این واگذاری ها که صرفاً به معنای واگذاری حق بهره برداری با رعایت حفاظت و شأنیت بنا هستند، به حراست بیش از پیش بنا های تاریخی بینجامد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تأکید کرد: برخی تصور می کنند با واگذاری بنا ها مالکیت آن ها نیز واگذار می شود، اما مالکیت بنا ها تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد.
وی همچنین با مرور فعالیت های گذشته صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، اظهار کرد: اقداماتی که همکارانمان در گذشته انجام دادند، بزرگ و ارزشمند بود. زمانی که طرح پردیسان در سال ۱۳۷۵ کلید خورد، بنا های تاریخی بسیار زیادی در کشور وجود داشت؛ اما منابع ملی محدود بود و نمی شد همه بنا ها را تبدیل به موزه کرد. بنابراین صاحب نظران حوزه میراث فرهنگی با توجه به مصوبه کمیته نفایس و با هدف حفاظت مناسب از اصل بنا، بنا هایی را که نفیس نبوده اند در قالب طرح پردیسان برد و طرح احیا و باززنده سازی آن ها را تعریف کرد. طرح احیا و باززنده سازی یک گام فراتر از مرمت است. ما در مرمت به حفاظت و استحکام بخشی عین بنا و کالبد آن می پردازیم، اما در احیا و باززنده سازی بنا را متناسب با نیاز امروز احیا می کنیم، بدون آن که در کالبد و فرم آن تغییری ایجاد کرده باشیم. در واقع خروجی طرح پردیسان منجر به تشکیل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شد.
او افزود: به مرور زمان حدود ۲۷۰ بنا در قالب ۳ مصوبه هیئت وزیران به صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تفویض شد و حدود ۴۰۰ بنا در مقطعی به دستور سلطانی فر رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با لحاظ عدم نفاست و در دوره دیگر با بخشنامه علی اصغر مونسان و تدبیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه اصالت احیای بنا باید از طریق واگذاری به بخش غیر دولتی باشد، به این صندوق تفویض شدند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بیان کرد: شورای فنی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از افرادی تشکیل می شود که خودشان در حوزه حفظ و احیای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسئولیت داشته اند و از بدنه میراث هستند.

افزودن نظر